Συστάσεις για τα διαγωνίσματα πολλαπλής επιλογής

Οι συστάσεις 1-2 είναι για κάθε διαγώνισμα πολλαπλής επιλογής, οι υπόλοιπες είναι μόνο για τα δικά μας διαγωνίσματα. Παρακαλώ να προσέξετε, πριν πάμε στις «συστάσεις», τους εξής «κανόνες»:

Τα θέματα θα είναι 5, το κάθε ένα θα έχει 5 πιθανές απαντήσεις, από τις οποίες μία και μόνο μία θα είναι η σωστή. Δεν επιτρέπονται ερωτήσεις πάνω στα θέματα, για παράδειγμα, αν δεν καταλαβαίνετε τι σημαίνει ένα θέμα, ή αν πιστεύετε ότι ένα θέμα είναι λάθος, αφήστε το αναπάντητο. Σωστά θέματα βαθμολογούνται με 2, λάθος με -0,5, και αναπάντητα με 0. Δεν επιτρέπεται η χρήση αριθμομηχανών, κινητών, σημειώσεων, ή βιβλίων. Η εξέταση θα διαρκέσει 60 λεπτά από τη στιγμή που μοιράστηκαν τα θέματα. Θα παραδώσετε την κόλλα με τα θέματα, στην κορυφή τής οποίας θα έχετε γράψει τις απαντήσεις σας και (παρακαλώ μην το ξεχάσετε) το όνομα και τον ΑΜ σας. Γράψτε τον κωδικό και τις απαντήσεις σας στο πρόχειρο, και φυλάξτε αυτά τα στοιχεία, έτσι και θα μπορέσετε να υπολογίσετε μόνοι σας τον βαθμό σας λίγες ώρες μετά το διαγώνισμα (τα στοιχεία που θα χρειαστείτε θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα του μαθήματος), αλλά και θα μπορέσετε να επαληθεύσετε, για παράδειγμα, ότι δεν έχει γίνει λάθος από εμένα στην ανάγνωση των απαντήσεών σας.

Τέλος, οι συστάσεις μου για το διαγώνισμα είναι οι εξής:


1. Μην διαλέξετε μια απάντηση μόνο και μόνο επειδή «μοιάζει σωστή» ενώ μια άλλη «δεν βγάζει νόημα». Αυτό είναι πιθανόν «παγίδα». (Εννοείται, μην πάτε στο άλλο άκρο και διαλέγετε «στα τυφλά» τις απαντήσεις που «δεν βγάζουν νόημα».)


2. Αντίθετα με τη σύσταση 1 παραπάνω, αν από τις 5 πιθανές επιλογές έχετε βεβαιωθεί ότι κάποιες (έστω και μία) είναι λάθος, τότε, στατιστικά μιλώντας, «συμφέρει» να διαλέξετε μια απάντηση στην τύχη από τις υπόλοιπες επιλογές. Δυο σημαντικά σχόλια: Πρώτον, όταν «διαλέγετε», μην ξεχνάτε την «παγίδα» της σύστασης 1 παραπάνω. Και δεύτερον, εγώ συνιστώ να εφαρμόζετε αυτό το είδος «νοοτροπίας τυχερού παιχνιδιού» με μέτρο, βλέπε σύσταση 4 παρακάτω.


3. Από τα 5 θέματα, τα δύο θα είναι εμφανώς ευκολότερα, αν και ίσως σας φανούν πιο χρονοβόρα (για παράδειγμα επειδή χρειάζονται κάποιους «απλούς» και «στάνταρ» υπολογισμούς) από άλλα «πιο θεωρητικά» θέματα. Συνιστώ θερμά να μην πέσετε στην παγίδα να αγνοήσετε τα «εύκολα» και να αρχίσετε με το να αφιερώνετε χρόνο στα «θεωρητικά». Για την ακρίβεια, συνιστώ ακόμη πιο θερμά να κάνετε ακριβώς το αντίθετο:

Τα εύκολα θέματα είναι σχεδιασμένα να λύνονται (από ένα μέτριο, μέτρια διαβασμένο φοιτητή) μέσα σε 5-10 λεπτά. Η πρώτη σας δουλειά μόλις πάρετε τα θέματα πρέπει να είναι: Πρώτον, να βρείτε τα δύο εύκολα θέματα. Δεύτερον, να τα λύσετε, δυο και τρεις φορές το κάθε ένα, για να ελαχιστοποιήσετε τις πιθανότητες να έχετε έστω και ένα μικρό λαθάκι στις πράξεις: Σε ένα διαγώνισμα πολλαπλής επιλογής ακόμα και ένα μικρό λάθος κοστίζει συνήθως πολύ ακριβά.

Μοιάζει ίσως λίγο υπερβολικό αλλά, σε γενικές γραμμές, ισχύει ότι: Αν δεν περάσετε το μάθημα, και έχετε χάσει έστω και ένα από τα έξι εύκολα θέματα (τρία διαγωνίσματα επί δύο εύκολα θέματα ανά διαγώνισμα), τότε είστε άξιοι της τύχης σας.


4. Εκτός από τα δύο εύκολα θέματα, θα υπάρχει ένα «δύσκολο» και δύο «ενδιάμεσα». Δύο «ακραίες» στρατηγικές είναι:

Η πρώτη στρατηγική είναι: λύνω τα δυο εύκολα, και, βασισμένος στη σύσταση 2 παραπάνω, «μαντεύω» απαντήσεις για τα υπόλοιπα τρία θέματα.

Η δεύτερη στρατηγική είναι: λύνω τα δυο εύκολα, δεν παίζω το μάθημα «κορώνα-γράμματα», αλλά: Για παράδειγμα, αν απλώς ενδιαφέρομαι να περάσω, λύνω (σωστά) μόνο ένα από τα έξι ενδιάμεσα θέματα (τρία διαγωνίσματα επί δύο ενδιάμεσα θέματα ανά διαγώνισμα) και δεν απαντώ τα υπόλοιπα.

Παρόλο που η πρώτη στρατηγική είναι, στη θεωρία, «στατιστικά συμφέρουσα», στην πράξη, μεταξύ των δύο στρατηγικών, σας συνιστώ τη δεύτερη. Αυτή είναι βέβαια ακραία, αντί «εξι εύκολα και ένα (σίγουρα σωστό) ενδιάμεσο», ίσως αυτό που θα δουλέψει για σας να είναι της μορφής «έξι εύκολα και τέσσερα (50% σωστά) ενδιάμεσα». (Λέγοντας «50% σωστό θέμα» εννοώ ένα θέμα που αποκλείσατε τρεις επιλογές και διαλέξατε στην τύχη από τις δύο υπόλοιπες.)